Najlepšou poisťovňou podľa HPI je Dôvera, najhoršou VšZP

04.09.2008 Celý región

Bratislava 4. septembra (TASR) – Najlepšou zdravotnou poisťovňou (ZP) je Dôvera, najhoršou Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Takéto výsledky prinieslo ratingové hodnotenie ZP od Healt Policy Institute (HPI), ktoré každú poisťovňu hodnotilo v siedmich kategóriách. Ministerstvu zdravotníctva sa nepáči, že HPI prišlo s ratingom v čase, keď sa poisťovne snažia prilákať čo najviac budúcich klientov.

\"HPI vypracoval a prezentoval ratingové hodnotenie ZP v podozrivo starostlivo vybranom časovom období, \" reaguje rezort zdravotníctva a dopĺňa, že je to teda najvhodnejšie obdobie pre lobistov, aby pripomenuli poistencom, kde nájdu kvalitné služby a kvalitný nákup zdravotnej starostlivosti. HPI tak podľa ministerstva plní zadanú úlohu v rozhodujúcom čase - v procese získavania poistencov súkromnými ZP.

Dôvera má podľa HPI najvyššiu rentabilitu výnosov, najlepšie cenové podmienky, poskytuje krátke čakacie listiny, veľmi dobré služby a má verných poistencov. Slabou stránkou Dôvery je manažment pacienta, kde v hodnotení dosiahla 0 bodov. Nedarí sa jej ani vo výbere poistného a vykazuje najvyššie záväzky po lehote splatnosti.

Druhou najlepšou poisťovňou je podľa hodnotenia ZP Union. Je stabilnou poisťovňou s nízkou nákladovosťou poistného kmeňa. Poskytuje veľmi dobrú zdravotnú starostlivosť nad rámec rozsahu a má dobrú sieť kontaktných miest. Slabou stránkou Unionu je veľmi nízka úspešnosť výberu poistného. Union má spomedzi všetkých poisťovní najslabší revízny systém, ako aj najredšiu sieť zmluvných poskytovateľov a v parametri dostupnosť zdravotnej starostlivosti skončil až na poslednom mieste.

Najsilnejšou stránkou ZP Apollo je biznis profil a cenové podmienky. Apollo pre svojich poistencov najlepšie zabezpečuje dostupnosť zdravotnej starostlivosti a je druhé v kvalite a dostupnosti kontaktných miest. Prekvapujúca je vysoká nespokojnosť lekárov so ZP Apollo. To sa prejavuje aj na problémoch jej poistencov s vyšetrením u lekára.

Na predposlednom mieste skončila v ratingovom hodnotení Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP). Má najvyššiu úspešnosť výberu poistného a najlepší revízny systém. Dosahuje najvyšší medziročný rast výnosov. Má relatívne hustú sieť zmluvných poskytovateľov a vykazuje dobré parametre dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Poistenci SZP majú najmenej problémov pri ošetrení u lekára. SZP však neposkytuje takmer žiadnu zdravotnú starostlivosť nad rámec rozsahu, ani žiadne špeciálne služby pre svojich poistencov.

Najhoršou poisťovňou podľa sledovaných kritérií je VšZP. Medzi jej silné stránky patrí selektívny kontrakting a percentuálny rast výnosov. V minulom roku stratila veľmi málo poistencov. Najväčšou slabinou VšZP je finančná stabilita, má slabý revízny systém a nízku rentabilitu výnosov.

\"VšZP má najhoršie cenové podmienky, najnižšiu spokojnosť lekárov, najdlhšie čakacie listiny, najhoršiu kvalitu a dostupnosť kontaktných miest a pre poistencov neposkytuje žiadne špeciálne služby. Veľkým problémom poisťovne je komunikácia a poskytovanie informácií. Až 21 % respondentov, najviac zo všetkých poisťovní, uvažuje o zmene poisťovne, \" uvádza HPI.

Ministerstvo kritizuje aj samotné hodnotenie ZP. \"Výber kritérií v tomto prípade je však účelový a pre verejnosť zavádzajúci, \" uvádza ministerstvo. Podľa rezortu nie je zrejmé, akou metódou HPI postupuje. Ak by HPI použilo také kritériá, v ktorých by figurovali údaje o tom, aký je podiel jednotlivých zdravotných poisťovní na trhu a aký je ich podiel na trhu na základe úhrady zdravotnej starostlivosti, aké sú náklady, ktoré ročne vynakladajú zdravotné poisťovne na svoju správu, aké sú finančné prostriedky, ktoré ročne vynakladajú na zdravotnú starostlivosť a na jedného poistenca, tak by poradie vyzeralo inak.

Kritériá, ktoré používa HPI, nepovažuje za objektívne a správne ani Slovenská lekárska komora. Tá podľa ministerstva v súčasnosti pripravuje vlastné hodnotenie zdravotných poisťovní, ktoré bude zohľadňovať objektívne kritériá a bude odrážať aj kritériá zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

Zverejnenie hodnotenia zdravotných poisťovní HPI vnímam Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) ako jej poškodzovanie, pretože kritériá sú zvolené tendenčne a to práve v období prepoisťovania. Dôležitejšie sú pre nás výsledky, ktoré zverejnil ÚDZS. \"Sú postavené na objektívnych číslach skutočne dôležitých pre poistenca. Hovoria o tom, koľko peňazí z verejného zdravotného poistenia, čiže z peňazí poistencov, sa k nim aj vráti, \" skonštatovala hovorkyňa SZP Martina Ostatníková.

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) považuje rating HPI za účelovú manipuláciu verejnosti, ktorá má jediný cieľ – pomôcť súkromným zdravotným poisťovniam odlákať časť jej poistencov. \"Svedčí o tom aj termín zverejnenia výsledkov ratingu, keďže poistenci môžu zmeniť zdravotnú poisťovňu len do konca tohto mesiaca. Túto aktivitu HPI VšZP vníma ako poškodzovanie dobrého mena lídra na trhu zdravotného poistenia, \" uviedla hovorkyňa VšZP Petra Balážová. Ako ďalej dodala, rating HPI je v podmienkach verejného zdravotného poistenia experimentom, ktorý nemá opodstatnenie, pretože verejné zdravotné poistenie je plne riadené a regulované zákonmi. \"Za neobjektívnu a tendenčnú považujeme aj zvolenú metodiku a kritériá hodnotenia, \" dodala.

Podľa VšZP by hodnotenie malo byť v prvom rade orientované na poistenca a jeho potreby, metodika, ktorú zvolilo HPI, túto požiadavku nespĺňa.
 

Vyberte región